Prediabetes

prediabetes

Prediabetes je stav, kdy už se u pacienta objevují některé příznaky cukrovky, ale jako cukrovka toto onemocnění zatím nelze označit. Prediabetes se cukrovce ale velmi podobá a trpí ním přibližně 5 % naší populace. Blížící se cukrovku můžeme předvídat z hodnot mmol/l krve, které jsou vyšší než 5,3. O samotné cukrovce ale hovoříme až od hodnot 7 mmol/l krve. Diagnostika onemocnění je možná pouze laboratorními testy.

Vznik prediabetes

U některých osob je hladina cukru v krvi před jídlem normální a po jídle dlouho stoupá. Problémem se zde ukrývá v tom, že tělo není schopné cukr uložit a spálit. Zároveň ale není možné potlačit jeho vnitřní tvorbu po jídle (jak reaguje zdravý organismus). Druhým projevem prediabetes je, že cukr v krvi začíná stoupat již nalačno. Zvýšená tvorba cukru v organismu probíhá nepřetržitě, nejen po jídle.


Můžete trpět první nebo druhou poruchou. Výjimečné nejsou ani obě najednou. Jestliže vám toto onemocnění lékař diagnostikuje, doporučujeme vám vsadit na prevenci a pokusit se tak zabránit rozvoji cukrovky.

Vznik cukrovky nebo prediabetes nutně nesouvisí pouze se sladkými jídly, ale má celou řadu příčin. Už při prediabetes se zvyšuje riziko srdečního infarktu nebo mozkové příhody, jelikož zvýšená hladina krevního cukru poškozuje cévní stěnu. Stoupá také pravděpodobnost vzniku nádorových onemocnění. Teď je tedy důležité více než kdy jindy vsadit na preventivní opatření. Váš praktický lékař by vás před cukrovkou měl rozhodně důsledně varovat, netvářit se, že je ještě vše v pořádku.

prediabetes

Jak zabránit rozvoji cukrovky

Prediabetem můžete trpět i několik let, než se u vás projeví cukrovka 2. typu. Asi u 50 % pacientů ale dochází k rozvoji cukrovky do pěti let od diagnostikování prediabetes. Pacientům se obvykle doporučuje změna životního stylu – ozdravení jídelníčku, zařazení pohybových aktivit a zhubnutí, jestliže trpí obezitou.

Měli byste konzumovat dostatek ovoce, zeleniny, před živočišnými tuky dát přednost rostlinným a bílkoviny čerpat především z libového masa, nízkotučných mléčných výrobků, vajec či luštěnin. V omezeném množství se doporučuje také pití kávy.

Ze svého jídelníčku vyřaďte druhotně zpracované masné výrobky (paštiky, uzeniny, mleté maso) a naopak zvyšte podíl potravin s obsahem vlákniny. Důležité je konzumovat dostatečné množství zeleniny, především listové, a to klidně v množství 500 g denně. Vynikající prevencí jsou také ořechy. Lékař vám může předepsat i různá léčiva, která se výrazně podílejí na snížení rozvoje diabetu.

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *