Nejlepší prevence cukrovky

prevence-cukrovky

Cukrovka se dnes označuje za civilizační chorobu. Naštěstí ale existují cesty, které vám pomohou se cukrovce vyhnout velkým obloukem. Ačkoliv prevence nefunguje u 100 % případů a i když na ni budete dbát, může vás cukrovka postihnout, pravděpodobnost, že onemocníte se prevencí výrazně snižuje.

Primární prevence cukrovky

Jedná se o preventivní opatření, která se týkají lidí se zvýšeným rizikem vzniku diabetu. Prevencí tak můžete zabránit vzniku onemocnění nebo ho alespoň oddálit. Tuto prevenci můžeme doporučit lidem, kteří jsou obézní, mají nezdravý a nevyvážený jídelníček nebo cukrovkou trpí někdo z jejich blízkých.


V případě příbuzenských vztahů cukrovka 2. typu hrozí s pravděpodobností 50 až 100 %. Podobnou pravděpodobnost mají i obézní lidé. U zbývající části populace je riziko rozvoje cukrovky až 30 %. Proto se určitě vyplatí prevenci nezanedbávat a udělat vše proto, abyste se této nepříjemné nemoci vyhnuli.

Výskyt cukrovky 2. typu tak může výrazně snížit zhubnutí – redukce tuku (udává se alespoň o 5 %). Hodnoty BMI byste měli mít v normě. Dále byste se měli zaměřit na svůj jídelníček a z něj vyřadit především nasycené mastné kyseliny a transmastné kyseliny.

Obecně to znamená konzumovat spíše rostlinné tuky a oleje a omezit ty živočišné (vyjma ryb, které obsahují prospěšné omega 3 mastné kyseliny). S tím souvisí i snížení konzumace uzenin a různých masných polotovarů. Měli byste konzumovat potraviny s nižším glykemickým indexem, které vás zasytí na delší dobu a jsou bohaté na vlákninu. S tím souvisí i omezení sladkostí a produktů z bílé mouky.

Jestliže chcete předejít cukrovce, jezte až pětkrát denně v malých porcích a dodržujte pravidelný pitný režim, který by měla z větší části tvořit voda. Doporučené je denně vypít alespoň 2 až 3 litry. Celkový objem ale závisí i na vaší hmotnosti nebo na tom, kolik toho vypotíte. Pokud aktivně sportujete, nebojte se příjem tekutiny navýšit ještě alespoň o 1 litr, v létě i o 2 litry.

Cukrovku dále snižuje i pravidelné pití kávy nebo alkoholu, ovšem v malém množství. Neměli byste zapomínat ani na pohyb, který je důležitou součástí zdravého životního stylu a tedy i účinnou prevencí proti vzniku cukrovky nebo proti dalším civilizačním chorobám.

prevence-cukrovky

Sekundární prevence cukrovky

Kromě toho, že byste měli dbát na zdravý životní styl, je dobré nezanedbávat pravidelné lékařské prohlídky. Na prohlídku máte nárok jednou ročně nebo jednou za dva roky, v závislosti na vašem věku. Provádí ji praktický lékař a jednou z testovaných hodnot je i cukr v krvi.

Pravidelné lékařské prohlídky jsou tedy také účinnou prevencí, jelikož umožňují včasné odhalení nemoci a zahájení léčby. Ačkoliv cukrovku zatím nelze zcela vyléčit, je potřeba začít s dodržováním určitých opatření již v začátcích nemoci. Vyhnete se pak vzniku nepříjemných komplikací a nezbytnou léčbu tak zredukujete na minimum.

I během cukrovky je potřeba pravidelně docházet na krevní testy, které kontrolují hladinu cukru v krvi. Jedná se o účinný způsob, jak snížit riziko rozvoje komplikací, případně zpomalit jejich progresi. A to jak u cukrovky prvního, tak i druhého typu. Kromě krevního cukru by vám lékař měl kontrolovat také krevní tlak nebo hladinu tuků. Všechny tyto hodnoty je velmi důležité znát pro účinnou léčbu onemocnění.

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *