Jaká je nejlepší dieta pro cukrovkáře?

Fresh Fruits And Vegetables

Celá léta znamenala dieta pro cukrovkáře hubnutí pomocí správně rozvrženého a naplánovaného stravování. Lékaři doporučovali jíst menší porce vybraných potravin až šestkrát denně, ale, jak se ukázalo, nebylo to zřejmě nejlepší řešení. Podle nové studie, kterou mají na svědomí lékaři z pražského IKEMu, je opak tohoto způsobu stravování pravdou…
Během půl roku dlouhého zkoumání a sledování pacientů trpících cukrovkou zjistili, že velká a vydatná snídaně a oběd mohou být pro diabetiky druhého typu mnohem prospěšnější než  menší porce podávané víckrát denně.

„Přestože se diabetikům doporučuje jíst častěji a zdůvodňuje se to lepší kontrolou glykémie, zde se podařilo prokázat, že toto opatření vedlo u diabetiků druhého typu k většímu váhovému úbytku i zlepšení citlivosti na inzulin a dalších metabolických ukazatelů spojených s diabetem. V průměru jsme při režimu dvou jídel denně zaznamenali úbytek na váze o 1,4 kg a úbytek v obvodu pasu o čtyři cm vyšší než při režimu šesti menších jídel denně,“ řekl přednostka Centra diabetologie IKEM a předsedkyně České diabetologické společnosti Terezie Pelikánová, která studii vedla.

„Pacienti při obou režimech denně konzumovali stejný počet kalorií, jen jinak rozložený. Výsledky jsou ohromující. Bohatá snídaně 
a oběd měly mnohem pozitivnější účinek na tělesnou hmotnost, obsah tuku v játrech, hodnoty glykémie či inzulinovou senzitivitu,“ popisuje studii lékařka z Centra diabetologie IKEM Hana Kahleová.

 

I tento výzkum však nemění nic na tom, že nemocní diabetem musí brát ohledy na druhy potravin, které jedí. Jestliže vám byla diagnostikována cukrovka, lékař vám jistě nařídil držet dietu. Nejste si jisti, které potraviny by z vašeho jídelníčku měly zmizet a které byste tam měli naopak zařadit? Držte se následujícího jednoduchého rozpisu:

Pokrmy vhodné:

– Zelenina (celkem všechny druhy , např. hlávkový salát, ředkvičky, rajčata, cuketa)

– Luštěniny (např. fazole, čočka, hrách)

Ryby (např. treska, okoun, pstruh)

Uzeniny (např. drůbeží dušená šunka, drůbeží tlačenka)

Mléko, mléčné výrobky (např. nízkotučné mléko, sýry do 30 procent tuku v sušině, nízkotučné jogurty)

Pečivo ( všeobecně tmavé pečivo, celozrnné pečivo)

Nápoje (stolní voda, minerálky bez příchutě, čaj)



 

Pokrmy nevhodné:

– Sladkosti (veškeré cukrářské výrobky-dorty, zákusky, zmrzlina)

– Smažené pokrmy

– Vývary (tučné vývary z masa a kostí)

– Mléko, mléčné výrobky (např.  sýry nad 30 procent tuku v sušině,smetanové sýry, plnotučné mléko)

– Maso (např. prorostlé hovězí a vepřové maso, kachna, paštiky, mleté maso)

– Tuky (např. sádlo, máslo, lůj, ztužené tuky, kokosový olej)

Pečivo (např. bílé pečivo, loupáčky, koblihy)

 

 

Poslední komentáře
  1. Mátecukrovku.cz

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *