5 dietních chyb, kterých se dopouštíte při léčbě cukrovky

chyby při dietě

Léčba cukrovky sebou přináší i výrazná dietní omezení. Pokud vám lékař diagnostikuje cukrovku, určitě přijde řeč i na váš jídelníček a vy se dozvíte, že se nemůžete stravovat tak jako dříve. Diabetici by měli dbát na zdravý a vyvážený jídelníček a celkově na zdravý životní styl. Podívejte se, jakých dietních chyb se při cukrovce nejčastěji dopouštíte. Máme pro vás i tipy, jak se těchto chyb vyvarovat.

1. Nestravujete se pravidelně a v malých porcích

Je důležité jíst pětkrát až šestkrát denně. Pokud jíte například pouze třikrát za den a ještě k tomu nepravidelně, hladina krevního cukru dosahuje velkých výkyvů a vy se nakonec necítíte dobře. Jídlo navíc nehltejte a jezte pomalu.

K rozložení jídla během dne vám pomůže stereotyp. Jelikož každý váš den vypadá pravděpodobně podobně, osvojte si ve svém jídelníčku nové změny a od těch žádný den neustupujte. Po čase si vaše tělo zvykne na nový stereotyp a na pravidelný přísun potravy. U jídla nepracujte ani nesledujte televizi, věnujte se pouze svému talíři.

2. Konzumujete potraviny slazené cukrem a medem

Lékař vám určitě doporučí, kolik sacharidů denně byste měli přijmout. Je dobré, abyste většinu svého příjmu pokryli komplexními sacharidy. Jednoduché cukry v podobě glukózy a sacharózy (řepného cukru) omezte na minimum.

Pokud už si chcete dopřát nějaký pamlsek, tak vybírejte z takzvaných dia výrobků s obsahem náhradních sladidel. Ani ty však nejsou vhodné ke každodenní konzumaci. Pokud jste zvyklí si pravidelně sladit kávu nebo čaj, vyzkoušejte nekalorické sladidlo zvané stévia. Jedná se o zajímavou bylinku, výrazně sladší než cukr. Má sice specifickou chuť, ale na tu si určitě zvyknete.

ořechy

3. Nehlídáte si příjem tuků

Z tuků si vybírejte pouze ty kvalitní, které jsou v souladu se zásadami racionálního stravování. Mělo by se jednat především o rostlinné tuky z ořechů a olejů. Živočišné tuky budete přijímat v mase, ve vejcích nebo v mléčných výrobcích.

Co se ale týká masa nebo třeba sýrů, volte méně tučné druhy. Na chléb si raději namažte rostlinný margarín než máslo. Vysoký obsah nasycených mastných kyselin ve stravě zvyšuje hladinu cholesterolu a může tak negativně ovlivnit léčbu cukrovky.



4. Nedodržujete pravidelný pitný režim

Denně byste měli vypít dostatečné množství tekutin (množství závisí na ročním období a na vašich každodenních aktivitách). Raději než ovocné šťávy a džusy (které musíte počítat i do příjmu sacharidů) volte čistou vodu a bylinné čaje, případně i ředěné zeleninové šťávy.

Pozor si dejte i na minerální vody, které raději střídejte, protože každá minerální voda má jiný obsah minerálů. Každý den vypijte alespoň 2 litry tekutin.

5. Nadměrně solíte

Sůl se podílí na zvyšování krevního tlaku a v jídelníčku při léčbě cukrovky její nadměrné množství rozhodně škodí. Doporučená denní dávka soli je maximálně jedna čajová lžička.

I když máte pocit, že při vaření příliš nesolíte, tak sůl konzumujete i skrytě v uzeninách, sýrech a dalších průmyslově zpracovaných potravinách. Pokud tedy vaříte, solte jen trochu a místo soli na dochucení používejte čerstvé bylinky a další koření, které jídlu propůjčí chuť a aroma. Sůl vám nakonec nebude až tak chybět.

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *